5 must-eat-foods tijdens je zwangerschap

5 must-eat-foods tijdens je zwangerschap

Eten moet je sowieso, toch? En wat je eet heeft invloed op hoe het met je gaat. Vandaag deel ik 5 dingen met je die je met weinig moeite in je dieet kunt toevoegen die een positieve uitwerking hebben op je zwangerschap en bevalling.

Gember

Echt. Gember. You need it in your preggo life! Eigenlijk heb je gember wat mij betreft sowieso nodig. Het is goed voor je spijsvertering, het verwarmt je lichaam, is goed voor je bloedsuikerspiegel en als je het aan mij vraagt is het ook nog eens lekker. Maar het belangrijkste tijdens je zwangerschap: het helpt tegen misselijkheid. Maak er thee van, rasp het in je eten tijdens het koken of neem gewoon capsules als je het niet lust. Meer lezen over het tegengaan van misselijkheid? Klik hier.

Dadels

Het eten van 6 dadels per dag in de laatste 4 tot 6 weken van de zwangerschap:

-Helpt om bloedverlies bij de bevalling te verminderen
-Vergroot de kans dat de bevalling spontaan begint voor 42 weken
-Zorgt dat de ontsluiting sneller gaat en je sterke en effectieve weeën hebt

Ik vind ze zelf trouwens helemaal niet lekker. Maar je kunt ze natuurlijk in van alles en nog wat verwerken zoals smoothies, koekjes, en havermout. Aangezien ik nu ruim 34 weken zwanger ben ga ik er deze week mee beginnen.

Groene bladgroente

Deze zijn natuurlijk altijd goed om te eten, maar tijdens de zwangerschap nog meer. Bladgroenten zoals spinazie, snijbiet en andijvie zitten vol met goede bouwstenen die je tijdens de zwangerschap nodig hebt zoals foliumzuur, magnesium en ijzer. Foliumzuur helpt aandoeningen zoals een open ruggetje of gehemeltje voorkomen, magnesium helpt tegen rusteloze benen en harde buiken. Ijzer is een voedingsstof waar veel zwangeren een tekort aan hebben, en een goed ijzergehalte zal je helpen bij het herstel na je bevalling.

Havermout

Havermout houdt je lang verzadigd en zit bomvol goede voedingsstoffen. Het is rijk aan eiwitten, vezels en ijzer. Maar ik heb dankzij Doula Marije nog een geheimpje van havermout ontdekt: het helpt tegen brandend maagzuur. Geloof het of niet: een grote theelepel ongekookte havermout helpt mij bij brandend maagzuur. Je moet er wel even goed op kauwen trouwens. Het is een 100% natuurlijk middel tegen maagzuur, en dat vind ik zelf toch altijd prettiger dan pilletjes waar allemaal rotzooi aan toegevoegd is.

Frambozenbladthee

2-3 koppen frambozenbladthee (let op: dat is niet hetzelfde als frambozenthee van de grote thee-merken) helpt je baarmoederspieren te versterken waardoor de bevalling vlotter verloopt en bloedverlies verminderd wordt. Dit ga ik deze weken ook weer oppakken. Het is niet de lekkerste thee, dus ik maak er een lekkere ice tea van.

Dit waren mijn 5 tips voor voedingsmiddelen die je laagdrempelig aan je dieet kunt toevoegen tijdens je zwangerschap. Er zijn natuurlijk nog veel meer voedingsmiddelen die goed voor je zijn. Lees je goed in over voeding tijdens de zwangerschap. Het kan echt een wereld van verschil maken voor je eigen welzijn. Daarnaast vormt je voeding ook nog eens de bouwstenen waarmee je lieve baby gebouwd wordt.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Laat me weten wat jullie tijdens je zwangerschap bewust aan jullie dieet hebben toegevoegd.

X, Nira

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *