Zwangerschapsmisselijkheid

Zwangerschapsmisselijkheid

Wat helpt er nou echt tegen?

Zwangerschapsmisselijkheid. Het is een van de meest voorkomende kwaaltjes van het eerste trimester van de zwangerschap, en misschien ook wel de vervelendste. Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik er (bijna) geen last van. Ergens ga je er dan toch een beetje van uit dat het de tweede keer weer zo zal gaan. Boy was I wrong… Je hoort altijd van alles wat zou helpen tegen misselijkheid. Maar toen was ik natuurlijk wel benieuwd wat de wetenschap er van zegt. Wat is er onderzocht en wat is bewezen effectief?

Is zwangerschapsmisselijkheid gevaarlijk voor de baby?

Zwangerschapsmisselijkheid komt voor bij 70-80% van de zwangere vrouwen. In ongeveer de helft van de gevallen moeten vrouwen ook overgeven. Hoewel gewone zwangerschapsmisselijkheid echt heel erg vervelend is, is het niet gevaarlijk. Sterker nog, vrouwen die misselijk zijn en braken hebben minder risico op een miskraam. Wat overigens absoluut niet betekent dat je een miskraam gaat krijgen als je niet misselijk bent. Er zijn massa’s vrouwen die niet misselijk zijn en hele gezonde en voldragen babies op de wereld zetten. Dus, geen misselijkheid? Don’t worry. Het zegt echt helemaal niks over of het wel of niet goed gaat met de zwangerschap!

In extreme gevallen is er een risico op een laag geboortegewicht.

Gewone zwangerschapsmisselijkheid of Hyperemesis Gravidarum?

Hoewel misselijkheid een normale zwangerschapskwaal is zijn er ook vrouwen bij wie de misselijkheid extreme vormen aan neemt. Dit noemen ze Hyperemesis Gravidarum (HG). Ongeveer 2% van de zwangeren krijgt hiermee te maken en helaas is de kans op herhaling bij een volgende zwangerschap groot.

Symptomen van HG zijn:

  • Veel en vaak overgeven (soms wel tientallen keren).
  • Geen of weinig eten en drinken binnen kunnen houden
  • Afvallen
  • Niet kunnen functioneren
  • Uitdrogingsverschijnselen zoals donkere ring
  • Klachten houden aan na het eerste trimester.

Heb je last van HG? Dan spijt het me heel erg, maar dan is deze blog waarschijnlijk niet helemaal voor jou. HG is een ernstige zwangerschapskwaal die regelmatig behandeld wordt door middel van medicatie en toedienen van extra vloeistoffen en soms sondevoeding. Lees gerust alsnog de blog door, want de tips die hier in staan kunnen helpen om klachten te verlichten. Heb je echter het vermoeden dat je misschien HG hebt? Neem dan vooral contact op met je verloskundige of gynaecoloog en laat je niet te makkelijk weg sturen. De tips uit deze blog gaan je dan waarschijnlijk niet voldoende verlichting geven.

Wat is bewezen effectief tegen zwangerschapsmisselijkheid?

Ik ben even het internet in gedoken voor jullie. Ik ga dingen delen die ik tegen ben gekomen in wetenschappelijke artikelen, maar ook een paar tips van mezelf.

Gember

Dit is misschien wel het meest bekende huis-, tuin- en keukenmiddeltje. Je kunt gember op verschillende manieren proberen. De lekkerste manier is door er thee van te maken. Met bijvoorbeeld wat citroen, honing en een takje munt. Maar je kunt gember natuurlijk ook in je maaltijden verwerken of in de vorm van capsules nemen. Er is onderzoek gedaan waarin de ene groep vrouwen gembercapsules kreeg en de andere groep een placebo. Hieruit bleek dat gember een effectief middel is tegen zwangerschapsmisselijkheid en geen risico’s met zich meebrengt. Go ginger!

Kop gemberthee, een effectief middeltje tegen zwangerschapsmisselijkheid

Vitamine B6

Ook het slikken van vitamine B6 is bewezen effectief gebleken in onderzoeken. Het effect was trouwens vooral merkbaar bij vrouwen die heftige zwangerschapsmisselijkheid eerwaarden. In de groep met meer milde klachten werd geen verschil gezien tussen de B6 groep en de placebo groep.

Stop met je multi-mama vitamine

Huh? Net gaf ik nog aan dat vitamine B6 je kan helpen, en die multivitamine voor zwangeren wordt toch sowieso aangeraden? Ja, dat klopt wel. Maar wat blijkt nou? Het slikken van extra ijzer kan je zwangerschapsmisselijkheid verergeren. Als alternatief zou je foliumzuur kunnen combineren met een met een multivitamine zonder ijzer of de multivitamine gewoon even achterwegen kunnen laten.

Vanaf de 12 weken wordt geadviseerd om wel weer een ijzer supplement te nemen, omdat je lichaam het vanaf dat moment harder nodig heeft dan in de eerste 12 weken.

Pas je eetgewoonten aan

Eet vaak kleine hoeveelheden
Dit is ook een bekende. Eet vaak kleine hoeveelheden. Die kennen we allemaal wel. Eerlijk? Mij lukte dat niet, die kleine hoeveelheden. Bij mij hielp het vooral om gewoon de hele dag door te eten want de misselijkheid was alleen echt weg tijdens het eten en kwam daarna meteen terug. Hoe dan ook lijkt de truc vooral te zijn om te zorgen dat je maag niet leeg is, maar ook vooral niet te vol. Te veel in een keer eten verergert de zwangerschapsmisselijkheid juist weer.

Een andere bekende tip die goed werkt is om iets droogs (zoals crackers of soepstengels) op je nachtkastje te leggen en te eten voordat je opstaat. Ik moet er zelf niet aan denken, maar heel veel vrouwen hebben er baat bij!

Eet en drink niet tegelijk
Het eten en drinken op hetzelfde moment blijkt klachten te verergeren. Het is beter om iets te drinken, een half uur later iets te eten en weer een half uur later weer iets te drinken. Zorg wel dat je minimaal 2 liter vocht per dag binnen krijgt, te weinig vochtinname kan de klachten verergeren.

Eet waar je wél zin in hebt
Sommige (oke, veel) vrouwen hebben zin in koolhydraten en vet in het eerste trimester. Andere hebben juist zin in fruit of rauwkost. Probeer gevarieerd en gezond te eten, maar luister ook naar wat je lichaam nodig heeft en goed verdraagt.

Spuug je overtollige speeksel uit

Zwangere vrouwen kunnen last hebben van overtollig speeksel. Dit verergert de zwangerschapsmisselijkheid. Spuug het dus uit in plaats van het door te slikken.

Acupressuur

Het toepassen van acupressuur op specifieke punten is effectief in het verminderen van zwangerschapsmisselijkheid (en overigens ook andere vormen van misselijkheid). Je kunt op google instructies lezen hoe je het zelf kunt doen, of jezelf natuurlijk trakteren op een sessie bij een professional.

Rust

Minimaal 8 uur slapen per etmaal helpt de klachten van zwangerschapsmisselijkheid te verminderen. Probeer dus ’s nachts een goede nachtrust te pakken als dat lukt (maar geef maar toe, je gaat graag om 20h al naar bed in het eerste trimester) en pak overdag ook een rustmoment. Ik heb zelf gemerkt dat dit zo veel verschil kan maken. Op de dagen dat ik moest werken was ik ’s avonds veel misselijker dan op dagen dat ik thuis was en als mijn oudste in bed lag ook even kon gaan liggen.

Medicijnen

Als niks helpt en je echt erg belemmerd wordt door je klachten, vraag dan aan je verloskundige, gynaecoloog of huisarts of medicatie een optie is. Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat de voor- en nadelen van medicatie zijn en wil ik er in zo’n geval ook niet over adviseren. Dus overleg dit met je zorgverlener.

Gezonde voeding

Deze kan echt best wel een uitdaging zijn. Als je je slecht voelt is het laatste wat je wilt tegen je zin in een bord groente naar binnen werken. Volg de signalen van je lichaam en eet waar je zin in hebt, maar probeer wel gezond en gevarieerd te eten. Dit is goed voor je energieniveau. Voel je je zo beroerd dat je geen gevarieerde maaltijden kunt eten, kijk dan naar andere manieren om die voedingsstoffen binnen te krijgen. Gaat het bijvoorbeeld wel in een smoothie of soep? Of geraspt door de risotto? Of misschien kun je het eten met iets wat je op dit moment erg lekker vindt? Ik had in het eerste trimester een onwijze zin in balsamicoazijn. En zo kon ik vaak bij de lunch wel een salade naar binnen werken en had ik alvast wat groente binnen. Probeer een beetje out of the box te denken om zo toch nog voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. En lukt dat toch niet? Wees gerust, je baby merkt daar niet zo snel iets van. Jij kunt echter wel klachten krijgen als je voedingsstoffen te kort komt.

Frisse lucht

Een wandeling kan echt wonderen doen voor je zwangerschapsmisselijkheid. Misschien ben je moe en voel je je lamlendig, maar trek jezelf dan toch even de deur uit. Al is het maar voor een wandelingetje van 5 minuten. En zorg dat de lucht in je huis lekker fris is.

Wees lief voor jezelf

Het eerste trimester kan echt een strijd zijn. En alle trucjes en tips van de wereld helpen soms niet. En dan is het gewoon ***. Wees dus lief voor jezelf. Doe wat je kunt doen, probeer je vitaminen binnen te krijgen op de manier waarop het je lukt maar wees niet te streng voor jezelf als het toch niet lukt. Dat komt dan allemaal wel weer. En klagen mag best, je hoeft niet verplicht op een roze wolk te zitten als je je eigenlijk gewoon kasverrot voelt. Zwanger zijn is prachtig, maar ook gewoon retezwaar. Die dingen kunnen prima naast elkaar bestaan.

Verwen jezelf dus maar extra met dingen die wél fijn zijn. Een lekkere créme, een lange douche, een netflix-avond, een maaltijd die je wél lust. Just do what you got to do.

En vergeet niet: het gaat ooit echt voorbij. Beloofd.

Meer lezen?

Hyperemesis Gravidarum

Effects of Ginger Capsules on Pregnancy, Nausea, and Vomiting

Effects of Ginger Capsules

Vitamine B6

Treatment of nausea and vomiting in pregnancy

Optimal management of nausea and vomiting of pregnancy

Acupressuur

Meer van mijn blogs over de zwangerschap lees je hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *